Viser innlegg med etiketten miljø. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten miljø. Vis alle innlegg

lørdag 13. september 2008

Hurtigtog nå!

At Senterpartiet er et reaksjonært og konservativt parti er ingen nyhet. Men jeg blir svært overrasket over dagens oppslag på aftenposten.no der samferdselsminister og nyvalgt leder av Senterpartiet Liv Signe Navarsete uttaler at lyntog ikke vil prioriteres de neste ti årene.

Jeg er faktisk villig til å stemme på ethvert parti (bortsett fra FrP, selvsagt, men det blir nok ikke noe problem) som setter lyntog øverst på listen over prioriteringer i neste stortingsperiode. Ikke bare fordi lyntog i seg selv er en genial sak for både effektivitet i kommunikasjonen i Norge og for miljøet, men fordi det viser at man har evne til å tenke visjonært.

Senterpartiet er åpenbart ikke blant disse partiene, og beviser sin reaksjonære natur nok engang.

torsdag 3. april 2008

Hvor dum går det an å være? II - FrP og klima.

Det er neppe noen nyhet at Fremskrittspartiet tiltrekker seg hverken de mest intelligente velgerne blant oss eller at de er klimafientlige. Men det er allikevel viktig å belyse hvor langt ute på jordet de egentlig er når det gjelder en av vår tids viktigste utfordringer - global oppvarming.

I slutten av mars avholdt FrP sin "miljø- og klimakonferanse" i Bergen. Dette var nok et eksempel på at slik man roper i skogen får man svar. Partiet har nok lett lenge før de kunne finne noen som ville tale i mot den generelle oppfattelsen blant verdens klimaforskere om at global oppvarming er reell og menneskeskapt, for de endte opp med å invitere en svensk ekspert på sveiseteknologi ved navn Fred Goldberg. Til Aftenposten uttaler Goldberg at det er tragisk at Al Gore "får dupere verden" med sitt klimasyn. I sitt foredrag til en lyttende FrP-forsamling kunne han fortelle at "statistikk beviser at mennesket ikke har noen påvirkning på CO2-utslippene".

Dette har sveiseteknikeren, eller klimaanalytikeren som han selv kaller seg, funnet ut med "utgangspunkt i analyser av statistikk", og han håpet derfor at "Frp kan bidra til å avsløre at mye av klimadebatten er et kynisk spill om penger".

"Det kommer til å bli kaldere", spår han. Hans forklaring på den omtalte temperaturøkningen er "sol og mindre skyer". Goldberg mener at vanndamp er årsak til 95-98 prosent av drivhuseffekten.

FrPs formann Siv Jensen vil ikke svare på om hun tror klimaendringene er menneskeskapt eller ikke. "Jeg vil ikke avvise det. Men jeg er ikke forsker. Jeg må basere meg på de resultater de greier å frembringe. Jeg registrerer at det er delte meninger om det. Jeg ser også at det er store væromslag. Er de naturlige eller farlige? Svarene foreligger ikke", sier formann Siv Jensen.

JO! SVARENE FORELIGGER!!!

2500 forskere i FNs Klimapanel har slått fast at det virkelig er en sammenheng mellom utslipp av CO2 og global oppvarming. Jeg vet ikke hvem jeg stoler på jeg, 2500 klimaforskere eller en svensk sveisetekniker...?

Følgende beviser hvor anti-vitenskapelige FrP er: FrP velger å høre på et par-tre raringer som går mot 2500 forskere, og mange av FrPerne avviser forskernes resultater. Virkelige forskere, derimot, slik som et par fra Lancaster University, går vitenskapelig til verks for å avkrefte hypotesene til sine meningsmotstandere.

"Mere sol og mindre skyer"-hypotesen som Goldberg sikter til, stammer fra dansken Henrik Svensmark. Hans teori går ut på at varierende solaktivitet og solstormer er bakgrunnen for global oppvarming.

Men BBC kan i dag fortelle at denne teorien nå har fått seg et kraftig skudd for baugen, og at det ikke er funnet noen sammenheng mellom varierende solaktivitet, mengden skyer og global oppvarming.

According to Terry Sloan, the message coming from his research is simple:
"We tried to corroborate Svensmark's hypothesis, but we could not; as far as we can see, he has no reason to challenge the IPCC - the IPCC has got it right.

"So we had better carry on trying to cut carbon emissions."

Og slutte å stemme FrP...