Viser innlegg med etiketten frp. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten frp. Vis alle innlegg

onsdag 10. september 2008

Orwelliansk grums fra ytterste høyrefløy!


Debatten om norsk asylpolitikk har tatt helt av, etter at regjeringen for en uke siden presenterte sine innstramminger mot mennesker på flukt som søker asyl i Norge. Jeg var svært skuffet og overrasket over regjeringens kursendring mot en mer inhuman og høyreorientert asylpolitikk, der vi i rike Norge, som i tillegg har behov for mer arbeidskraft, snur ryggen til dem som befinner seg i en desperat situasjon. Ja, denne usolidariske handlingen fra Arbeiderpartiet gjør i tillegg til deres feilslåtte miljøpolitikk at jeg vurderer sterkt å rive partiboka mi i filler og sende den tilbake til Youngstorget.


Noe som de fleste kommentatorer pekte på etter regjeringens pressekonferanse var at dette banet vei for en ytterligere radikalisering av Fremskrittspartiets retorikk frem mot valget. Etter noen år med lite fokus på det ulmende fremmedhatet i FrP, har det igjen heldigvis blitt tydeliggjort hva denne gjengen står for.


For sist fredag uttalte Siv Jensen følgende til TV2 under sitt besøk på Republikanernes landsmøte i USA:


"Norsk asylpolitikk har vært ute av kontroll i altfor mange år. ( . . . ) Vanlige folk i vanlige bygårder rundt omkring i hele Norge merker dette. De ser trygdemisbruk, de ser at ting ikke fungerer og at folk ikke er integrert. De ser at barn blir slått, de ser at barn blir omskåret. Det er ikke en situasjon vi kan ha i et demokratisk land som Norge." (Kilde: Aftenposten)

Klippet har de siste dagene blitt spilt mange ganger på TV, og for å være helt ærlig må jeg holde meg for både øyne og ører for ikke å brekke meg når jeg ser formann Jensen stå og uttale noe slik! Og reaksjonene fra de fleste miljøer lot heller ikke vente på seg. Statsminister Stoltenberg viste til at man opp gjennom historien har mange eksempler på at personer kommer med slike uttalelser for å bygge oppunder fremmedfrykt. Ordene han ikke var tøff nok til å ta i sin munn, kom i dag fra Organisasjonen mot offentlig diskriminering: FrPs retorikk i denne saken er svært lik den vi så mot jødene i Europa på 30- og 40-tallet. Er ikke dette litt vel drøyt å påstå? tenker du kanskje. Nei, det er det ikke!


Det var nettopp denne måten nazister og fascister jobbet i tiden opp mot andre verdenskrig, da de forsøkte å tillegge en minoritetsgruppe negative og skremmende holdninger og egenskaper som ikke stemmer med virkeligheten, samtidig som de hevder å ha løsningen på problemet, ja faktisk den endelige løsningen!


Ja, jeg synes faktisk at Siv Jensens uttalelse ikke er så langt fra det Vigrid-leder Tore Tvedt uttalte om jødene i VG i 2003:


"Vi ønsker å ta makten i samfunnet, renske ut jødene og sende innvandrerne ut av landet. Jødene er hovedfienden, de har drept vårt folk, de er ondskapsfulle mordere. De er ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes ut."


Dette er ren skremselspropaganda som vi kjenner godt igjen fra George Orwells bok 1984. Produser en fiende, skap en konflikt, og tilby deretter løsningen på problemet for å vinne folkets gunst. Dette er noe storebror gjorde i Orwells oppdiktede verden, dette er noe Hitler gjorde, dette er noe Stalin gjorde, og det er åpenbart noe Fremskrittspartiet driver med den dag i dag! Dette er å villede det norske folk, det er å nøre oppunder fremmedhat og rasistiske holdninger, og det er ikke minst uærlighet, noe som diskvalifiserer Siv Jensen så totalt fra å være skikket til å være statsminister.


Jeg vil ha meg frabedt at mine venner av en annen etnisk opprinnelse enn norsk omtales på denne måten. Jeg vil ha meg frabedt at Siv Jensen noe så grundig stempler flere hundre tusen av mine medborgere som trydgemisbrukere og barnemishandlere. Og jeg vil ha meg frabedt at et parti med slike holdninger skal få være med å styre landet jeg lever i!


Vi kan bare håpe på at disse uttalelsene fra Siv Jensen gjør at det norske folk våkner opp og ser hvikle skremmende holdninger FrP virkelig står for, slik at vi kan hindre at disse fremmedfientlige klovnene ikke havner i regjering etter valget i 2009. For folk flest ser nettopp at innvandrere og asylsøkere er som deg og meg - for det aller meste trivelige, flotte og ressurssterke mennesker, som mot sin vilje har måttet flykte fra hjemlandet sitt på grunn av en uholdbar sikkerhetssituasjon.

Jeg har bare én beskjed til Siv Jensen: IKKE MOBB KAMERATEN MIN!

fredag 25. april 2008

"Ikke-sosialistisk side" - tidenes dummeste uttrykk.

En rolig "lørdags"-morgen her i Amman, og jeg hører på opptak av morgenens Politisk kvarter fra NRK P2, som i dag i sin helhet handlet om Høyres landsmøte, og Erna Solberg var studiogjest.

Det er jo nydelig å høre hvor mye kaos det er på borgerlig side. Men en ting irriterer meg kraftig, og det er det usannsynlig dumme uttrykket "ikke-sosialistisk side". For når var Arbeiderpartiet sosialistisk? Når var de reaksjonære bøndene i Senterpartiet sosialistiske? Og når sist var lekesosialistene i Sosialistisk Vestreparti sosialistiske?

Dét er lenge siden, det.

Så for all del, hold på med kaoset deres på borgerlig side. Men kall det nettopp det - borgerlig - og ikke "ikke-sosialistisk", for det er et uttrykk som ikke gir noen som helst mening i dagens norske politiske virkelighet!

Når det er sagt, tror jeg det beste alternativet for en god norsk regjering (etter det mislykkede forsøket med SV) er Ap, V og H. De kunne nok regjert i lang, lang tid, og hold klovnene i FrP langt unna regjeringsmakt.

torsdag 3. april 2008

Hvor dum går det an å være? II - FrP og klima.

Det er neppe noen nyhet at Fremskrittspartiet tiltrekker seg hverken de mest intelligente velgerne blant oss eller at de er klimafientlige. Men det er allikevel viktig å belyse hvor langt ute på jordet de egentlig er når det gjelder en av vår tids viktigste utfordringer - global oppvarming.

I slutten av mars avholdt FrP sin "miljø- og klimakonferanse" i Bergen. Dette var nok et eksempel på at slik man roper i skogen får man svar. Partiet har nok lett lenge før de kunne finne noen som ville tale i mot den generelle oppfattelsen blant verdens klimaforskere om at global oppvarming er reell og menneskeskapt, for de endte opp med å invitere en svensk ekspert på sveiseteknologi ved navn Fred Goldberg. Til Aftenposten uttaler Goldberg at det er tragisk at Al Gore "får dupere verden" med sitt klimasyn. I sitt foredrag til en lyttende FrP-forsamling kunne han fortelle at "statistikk beviser at mennesket ikke har noen påvirkning på CO2-utslippene".

Dette har sveiseteknikeren, eller klimaanalytikeren som han selv kaller seg, funnet ut med "utgangspunkt i analyser av statistikk", og han håpet derfor at "Frp kan bidra til å avsløre at mye av klimadebatten er et kynisk spill om penger".

"Det kommer til å bli kaldere", spår han. Hans forklaring på den omtalte temperaturøkningen er "sol og mindre skyer". Goldberg mener at vanndamp er årsak til 95-98 prosent av drivhuseffekten.

FrPs formann Siv Jensen vil ikke svare på om hun tror klimaendringene er menneskeskapt eller ikke. "Jeg vil ikke avvise det. Men jeg er ikke forsker. Jeg må basere meg på de resultater de greier å frembringe. Jeg registrerer at det er delte meninger om det. Jeg ser også at det er store væromslag. Er de naturlige eller farlige? Svarene foreligger ikke", sier formann Siv Jensen.

JO! SVARENE FORELIGGER!!!

2500 forskere i FNs Klimapanel har slått fast at det virkelig er en sammenheng mellom utslipp av CO2 og global oppvarming. Jeg vet ikke hvem jeg stoler på jeg, 2500 klimaforskere eller en svensk sveisetekniker...?

Følgende beviser hvor anti-vitenskapelige FrP er: FrP velger å høre på et par-tre raringer som går mot 2500 forskere, og mange av FrPerne avviser forskernes resultater. Virkelige forskere, derimot, slik som et par fra Lancaster University, går vitenskapelig til verks for å avkrefte hypotesene til sine meningsmotstandere.

"Mere sol og mindre skyer"-hypotesen som Goldberg sikter til, stammer fra dansken Henrik Svensmark. Hans teori går ut på at varierende solaktivitet og solstormer er bakgrunnen for global oppvarming.

Men BBC kan i dag fortelle at denne teorien nå har fått seg et kraftig skudd for baugen, og at det ikke er funnet noen sammenheng mellom varierende solaktivitet, mengden skyer og global oppvarming.

According to Terry Sloan, the message coming from his research is simple:
"We tried to corroborate Svensmark's hypothesis, but we could not; as far as we can see, he has no reason to challenge the IPCC - the IPCC has got it right.

"So we had better carry on trying to cut carbon emissions."

Og slutte å stemme FrP...